28 januari

Dagens fundering och kanske veckans mest onödiga inlägg :D

OC genetik fail!


Insåg precis följande: Seth Cohens pappa Sandy och mamma Kirsten har båda blå ögon. Seth själv har bruna. Om det är något jag minns från högstadiets NO-lektioner så är det att två blåögda föräldrar aldrig kan få ett brunögt barn!
Hallå där, castingen, kom ihåg detta: bb+bb kan inte bli BB eller Bb!
Känns som att detta är ett misstag man ofta ser i flera serier och filmer faktiskt, när jag tänker efter... Kanske har castarna bara kollektivt missat genetik 1.01?
Och alltså, angående OC (<3): Jag älskar ju skådespelarna som de är... Men kunde de inte tvingat någon av föräldrarna att ha bruna linser i alla fall?
Eller så vill de att vi ska köpa att det just i Seth Cohens fall skett en En på miljonen-mutation som genererat dessa bruna ögon. För sådant kan tydligen hända. Men ändå... Stör mig!


Mamma                         +                        Pappa



= Barn?
(Alltså, ser ni hur skeptisk han ser ut?! Han måste precis ha insett att han är en genetisk freakshow...)

Kommentarer
Postat av: Ballerina Kladdkaka

Men asså du kan inte köpa att en person har bröna ögon med två blåögda föräldrar men du kan köpa hela OC-plotlinen? Han är la adopterad eller något. Då kan man ju lika gärna klaga på att TV-barn ALDRIG ser ut som sina TV-föräldrar mer än möjligtvis hudfärg och, at a stretch, hårfärg. :)

2011-01-28 @ 22:24:37
Postat av: Siggy

Ja, OC-ploten är SJUKT logisk! NEJ, han är inte adopterad, då hade det ju kommit fram för längesen. Plus att han pratar massa om sitt jewfro som han ärvt från sin pappa. Visst kan man klaga på det, vilket jag ju gör lite också i inlägget. Men oftast går det faktiskt att köpa eftersom olikhet i alla fall kan falla inom ramen för vad som är biologiskt möjligt.

2011-01-28 @ 23:33:21
URL: http://siggys.blogg.se/
Postat av: Skalle-Per

Min lärare sa idag på naturkunskapen att det är ovanligt men att det är möjligt att två blåögda föräldrar får ett brunögt barn (hon använde faktiskt precis det exemplet). Det är inte alls en genetikfail, bara en lite speciell mutation.

2011-02-04 @ 19:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0