11 februari - Om Gagas nya

Nejnejnejnejnej! Varken Britney eller Gaga har öppnat starkt i år. I detta inlägget för en månad sedan recenserade jag Britneys (då) nya Hold It Against Me, en låt som faktiskt har vuxit, ganska lite men ändå nämnvärt, på mig. Tror det är mest sticket som är tilltalande, Give me something good-delen så att säga. Den har tyngd, det låter nytt, ganska fresh på nåt vis. Men, nu har alltså turen kommit till Lady Gaga som i morse (amerikansk tid) premiärade första singeln från nästa platta, Born This Way. Det doftar, som många recensenter och twitterföljare också uppmärksammat, farligt mycket Madonnas Express Yourself av det hela. Och för detta är inte minst 80-talskörandet och det empowerande budskapet att skylla. Jag kanske kan sträcka mig så långt som att säga att det är en okeeej danslåt. Nej, jag tvivlar inte för en sekund på att den kommer spelas hetare än het på klubbar och hemmafester hela året. Men var finns bettet? Ironin, metaforerna och mörkret är djupt saknade! Det är för mycket powerbudskap, för mycket powerkörer, för mycket Live Aid och för lite sleek. Dynamiskt och även melodimässigt finns alldeles för mycket kvar att önska. Jag hoppas för min fortsätta Gagaromans skull att resten av plattan är bättre.

Kanske är det för att hennes forna låtskrivarkompanjon och producent RedOne inte bidrar på just detta spår som det inte klingar lika rent. Och kanske är det därför Ushers nya RedOne-kollaboration/produktionen smäller stenhögt i min bok:

Usher – More


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0